Det er ikke alltid enkelt å se om en e-post er uærlig eller ikke, men det er noen ting du kan se etter for å redusere sjansen for å falle for svindel og phishing-forsøk:
Avsenderen: Sjekk avsenderens e-postadresse og navn nøye. Noen ganger kan svindlere bruke falske navn og e-postadresser for å late som om de er noen andre. Pass på at avsenderens navn og e-postadresse stemmer overens med den du forventer å motta e-post fra.
Språkbruk og grammatikk: Vær oppmerksom på språkbruken og grammatikken i e-posten. Ofte kan svindel-e-poster ha stavefeil eller dårlig grammatikk, og noen ganger kan e-posten virke for godt til å være sant.
Uventede vedlegg eller lenker: Hvis du mottar en e-post med et uventet vedlegg eller en lenke, må du være forsiktig. Noen ganger kan svindlere sende e-poster med skadelig programvare eller virus i vedlegg eller lenker.
Be om personlig informasjon: Hvis du mottar en e-post som ber deg om å oppgi personlig informasjon som passord eller kredittkortnummer, må du være forsiktig. Legitime organisasjoner vil ikke be deg om å oppgi sensitiv informasjon via e-post.
For godt til å være sant: Vær forsiktig med e-poster som virker for godt til å være sant. Hvis en e-post lover deg en stor premie eller gevinst, må du være forsiktig og undersøke grundig før du gir fra deg sensitiv informasjon eller betaler for noe.
Kontekst: Sjekk om e-posten passer inn i konteksten eller situasjonen du er i. Hvis du for eksempel ikke har kjøpt noe fra en nettbutikk, og likevel mottar en e-post fra dem, kan det være en svindel.
Husk at det er bedre å være på den sikre siden og ikke åpne eller svare på en e-post hvis du er usikker. Hvis du tror at e-posten kan være svindel, kan du kontakte avsenderen direkte via en annen kommunikasjonskanal for å bekrefte e-postens gyldighet.